Seikkailu jatkuu!

Tänään on luvassa paljon tapahtumaa! Kolmantena päivänä Shanghaissa on luvassa suunnitelmien mukaan muun muassa: koulussa käsitöiden tekemistä, Shanghai taidemuseo, Shanghai Tower, sekä lopuksi shoppailua.

Aamiainen syötiin host perheen kanssa, jonka jälkeen lähdettiin koululle klo 8.15. Ensimmäinen tunti alkoi klo 9.00, jossa opettelimme leikkelemään Kiinalaisia paperi leikelmiä. Kaikkien mielestä leikelmien tekeminen muistutti lapsena tehtyjä lumihiutaleiden leikkelemistä.
Jokaisen työn lopputulos oli hieman erilainen, vaikka kaikki leikkelivät saman kiinalaisen kirjaimen.

Seuraavalla tunnilla oli luvassa Kiinalaisten solmujen tekemistä. Tarkoituksena oli, että jokainen tekee itselleen rannekkeen, mutta annettujen nauhojen pituus ei ollut tarpeeksi pitkä rannekkeiden tekemiseen, joten päädyimme tekemään niistä avaimenperät. Solmujen tekeminen oli muutamalle meistä hieman hankalaa, minä itse en sitä koskaan saanut tehtyä kokonaan valmiiksi.

Luokka-aktiviteettien jälkeen oli vuorossa lounas. Lounas Pu Dong koulussa, oli minun mielestäni paljon maukkaampi verrattuna Suomen oppilaitoksien tarjoamaan ruokaan, mutta toisaalta Kiinassa kouluruoka on maksullista.

Lounaan jälkeen matkustimme kohti Shanghain keskustaa. Matka kesti melko kauan, tunnin matkan jälkeen saavuimme Shanghain taidemuseoon. Museo rakennus oli hyvin suuri, neliömäinen, musta punainen rakennus. Taidemuseossa näimme pääosin maalauksia, mutta joukossa oli myös projektori taidetta, sekä muutamia veistoksia.

Taidemuseon jälkeen suuntasimme meidän päivämme pää kohdetta kohti. Olimme matkalla maailman toiseksi korkeimpaan rakennukseen, Shanghai Toweriin. Shanghai Tower on 632 metriä korkea pilvenpiirtäjä. Pääsimme samalla kokeilemaan maailman nopeinta hissiä, jonka huippunopeus on 74 km/h. Pääsimme 108:een kerrokseen alle minuutissa, joka tuntui aivan uskomattomalta. Harmiksemme tänään oli hyvin sumuista, joten me emme nähneet kovinkaan pitkälle pilvenpiirtäjästä. Shanghai Towerin jälkeen kävelimme läheiselle ostoskeskukselle, jossa vietimme loppu aikamme

Hajaannuimme ostoskeskuksessa eri ryhmiin. Minä päädyin viettämään aikaani Roosan ja Sirun kanssa. Kiertelimme kauppoja ja löysimme minulle ja Sirulle trendikkäät aurinkolasit.

Kauppojen kiertelyn jälkeen halusimme kokeilla tilata jotain pientä herkkua ilman meidän paikallisten hostien apua, joten menimme Frozen Yoghurt Yo ba an. Annoksen tilaaminen oli jännittävä sekä mukava kokemus, sillä vaikka myyjä ei osannut sanaakaan englantia, onnistui tilaaminen osoittamisen, sekä eleiden välityksellä.

Hieman myöhemmin saimme viestin Peteriltä, että hän on menossa syömään Riitan ja Katariinan kanssa ravintolaan ja Peter kutsui meidät mukaan, joten me menimme. Meillä ei ollut jäljellä enää paljoa aikaa, joten me emme tilanneet paljoa ruokaa. Kaikki tytöt, paitis Riitta olivat kasvissyöjiä, joten he tilasivat vain riisiä ja jotain rehuja, mutta minä, Peter ja Riitta halusimme kokeilla Shanghaista tunnettua Xiaolongbaoa, joka on siis höyrystettyä mantoua, jossa on täytteenä possua ja sen lientä. Tilasin myös Xiaolongbaon lisäksi punapapu pullaa, josta Riitta tykkäsi erittäin paljon.

Ruokailun jälkeen kokoonnuttiin muiden kanssa, jonka jälkeen kävelimme ulos nähtävyys sillalle. Öiset nähtävyydet olivat lumoavia, sillä korkeita pilvenpiirtäjiä koristelivat värikkäät LED valot. Roosa oli niin liikuttunut maisemasta ja tunnelmasta, että hän alkoi melkein itkemään. Otimme muutaman kuvan ja suuntasimme meidän bussia kohti.

Bussiin päästyä olimme kaikki hyvin väsyneitä pitkän päivän jälkeen. Näimme lisää värikkäillä valoilla ja  kyltteillä koristettuja rakennuksia kaikkialla Shanghain keskustassa, mutta moottoritielle päästyämme alkoi väsymys painamaan todenteolla, joten nukahin.

Meidän host parin vanhemmat olivat odottamassa meitä koululla, joten pääsimme suoraan kotiin koululta pitkän päivän jälkeen. Saavuin itse kotiin noin klo. 19.30.

Tapahtumarikkaan ja raskaan päivän jälkeen, kotona menin suihkuun ja söin minun hostin äidin tarjoamia eksoottisia hedelmiä, joita ei löydy helposti Suomesta. Pääsin maistamaan mini mangoa, mulberryä sekä mangostania. Hedelmät syötyäni menen nukkumaan klo 21, sillä huomenna odottaa aikainen herätys.